samen zorgen voor een veilige omgeving

Sociaal veilig sporten

Sporten bij DOS-WK moet voor iedereen prettig, plezierig en veilig zijn. Wij willen een plek zijn waar geen ruimte is voor grensoverschrijdend gedrag. Een sociaal veilige sport omgeving, is een omgeving waarin iedereen zich thuis voelt.

Om dit kracht bij te zetten onderschrijft DOS-WK de 4 V’s van het NOC/NSF:

DE 10 KERNWAARDEN VAN DOS-WK!

1. Welkom
    Wij geven iedereen een welkom gevoel, ongeacht zijn of haar achtergrond, herkomst, voorkeuren, of (korfbal)historie. Dit geeft onze vereniging een toegankelijke uitstraling en zorgt ervoor dat iedereen er graag komt en blijft.

2. Respect
    Wij hebben respect voor elkaar, tegenstanders, scheidsrechters en publiek. Binnen de lijnen zijn wij fanatiek in onze sport. Daarbuiten zijn we keurig en beheerst in de omgang en communicatie, in alle omstandigheden en naar alle partijen. Ook op de Social Media.

3. Positief
    Wij coachen en supporteren op positieve wijze naar iedereen. Wij benadrukken dus positieve acties, bij voorkeur van het gehele team of commissie.

4. Zorg voor materiaal
    Wij houden ons spelmateriaal netjes en onze kleedkamers en kantine schoon en opgeruimd. Dit doen wij ook wanneer we ergens te gast zijn.

5. Roken/vapen/drinken
    Onze accommodatie is rookvrij en kent een NIX18 beleid. Roken/vapen/drinken gebeurt dus alleen door hen die dit mogen en op de daarvoor aangegeven plek.

6. Afspraak = afspraak
    Wij doen wat wij beloven. Of het nu een afspraak binnen een team, een commissie, met een lid of een externe partij is: op ons kun je rekenen.

7. Klaarzetten en opruimen
    Het klaarzetten en opruimen van spelmaterialen doen we met ons allen voor trainingen, wedstrijden en overige activiteiten. Wij laten dit niet altijd op dezelfde leden aankomen.

8. Helpen
    Wij helpen elkaar waar mogelijk. Dit doen wij in ieder geval bij trainingen, wedstrijden en activiteiten binnen de vereniging. Het kenmerkt ons dat wij ook buiten de vereniging behulpzaam zijn voor elkaar.

9. Melden
    Zodra wij iets binnen de vereniging zien gebeuren wat niet past binnen onze normen, waarden en gedragscode, melden wij dit. De trainer/coach, de Vertrouwenscontactpersonen of een commissie- of bestuurslid zijn hiervoor de eerste aanspreekpunten.

10. Verenigingsbelang
    De vereniging is onze verbindende factor en daarom belangrijk. Wij zoeken altijd naar oplossingen in geval van individuele wensen, echter is het verenigingsbelang uiteindelijk doorslaggevend bij het maken van onze keuzes.

Ben je lid of vrijwilliger van DOS-WK en loop je binnen onze vereniging tegen problemen aan waar je zelf niet uitkomt dan kun je terecht bij onze vertrouwenscontactpersonen Arine Schutte en Marquerette ter Haar. Zij zullen aanhoren wat er speelt en in overleg bepreken wat mogelijke vervolgstappen zijn.

Onze vertrouwenscontactpersonen gaan dus zelf niet inhoudelijk met je probleem aan de slag, ze helpen met de juiste weg vinden.

Arine en Marquerette zijn regelmatig op het veld of anders te bereiken via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Indien wenselijk kun je contact zoeken of worden doorverwezen naar onze vertrouwenspersoon Ellen Timmerman. Ellen werkt als vertrouwenspersoon onafhankelijk en staat niet onder directe sturing van het bestuur of andere commissies. Alles wat besproken wordt blijft vertrouwelijk tenzij jullie andere afspraken maken.

Het enige dat Ellen rapporteert is het aantal keer dat er contact met haar is gezocht. Indien nodig zal zij het bestuur vragen om aanpassingen in het beleid te doen.

Voor meer informatie, zie: Vertrouwenscontactpersoon - NOCNSF

Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat iemand geen strafblad heeft of dat het strafblad geen bezwaar vormt voor het uitvoeren van een bepaalde taak of functie.

Als onderdeel van ons aannamebeleid vindt DOS-WK het belangrijk om deze VOG voor vrijwilligers die structureel werken met minderjarigen/kwetsbare groepen te verifiëren. Dit betekent dat wij bij installatie van deze vrijwilliger een VOG laten aanvragen en in willen zien, alsmede eens per 3 jaar een vernieuwing.

Onze Vertrouwenscontactpersonen zien erop toe dat alle relevante vrijwilligers deze VOG daadwerkelijk aanvragen en ontvangen. Dit wordt vastgelegd in de ledenadministratie.

Voor meer bepalende functies binnen onze vereniging wordt aanvullend altijd een kennismakingsgesprek met het verantwoordelijke bestuurslid gevoerd en worden, waar mogelijk, referenties ingewonnen.

Voor meer informatie, zie: Verklaring Omtrent het Gedrag voor vrijwilligers - NOCNSF

DOS-WK biedt haar trainer/coaches de korfbal technische opleidingen KT2 en KT3 aan. Dit maakt hen betere trainer/coaches in vele opzichten.

Daarnaast zijn al onze trainer/coaches verplicht om de online scholing Een Beetje Opvoeder te volgen. Deze wordt aangeboden door het NOC-NSF.

Onze Commissie Korfbal ziet erop toe dat alle actieve trainers deze online scholing daadwerkelijk volgen. Dit wordt vastgelegd in de ledenadministratie.

Voor meer informatie, zie: Vakkundige trainer-coaches - NOCNSF